Ora de refulări

Sincer, nu sînt as în nicun domeniu, nu mă cred un filosof sau plină de o adîncă teorie a vieţii. Am 18 ani şi trăiesc în România. Am luat parte la nişte discuţii cu dna. profesoară de geografie din liceu despre UE si viitor. Nu filosofii, doar ceea ce credem şi vedem singuri.
Am început cu scandalul Nokia, ce părere avem. Noi, bineînţeles, „Foarte bine, s-au creat noi locuri de muncă”, „Atragem investitori”,”‘Se dezvoltă economia româneasc㔑. Un coleg de-al meu a rupt falsul entuziasm de care fusesem şi eu atinsă, spunând că românii muncesc pe 2-3 euro pe oră, faţa de cei mult peste 10 euro pe oră, cum lucrau germanii. „Nokia & Co.” nu ne fac un fel de favoare, doar îşi hrănesc interesele, cele de a avea muncă ieftină şi bună. Ironia este şi faptul că într-un ziar românesc apare un articol despre acest subiect, alături de o poză cu o familie de nemţi trişti, săraci şi despre care se scrie că părinţii şi-au pierdut locurile de muncă, sunt săraci şi inspiră milă. Alţii nu fac asta despre noi, mai ales că românii sunt din start la acest nivel. Săraci. Nici aici nu sunt locuri destule de muncă, iar alţii nu ne plâng de milă.
Asomarea porcului. Alt subiect patetic din perspectiva multora. Daca în Spania, jocul care se termină cu omorîrea taurilor este o tradiţie ce deh, trebuie respectată, toreadorii care îşi riscă viaţa sunt doar de „entertainment”, dar totul este văzut, savurat şi apreciat inconştient de mulţi, noi de ce trebuie să plecăm capul şi să facem compromisuri, nu înţeleg. Tăiem porcul, îl frigem, nu facem din asta o batjocură sau un joc. Apoi îl mâncăm. E tradiţia românească.
Ne-am grăbit să intrăm într-o horă în care nu ai voie sa joci liber, ci să faci totul pentru imaginea de cerc perfect. Un tot unitar, plin de compromisuri. Tot din motive politice a apărut graba aceasta. Meritul intrării in UE are rol persuasiv asupra românilor, sau a avut. În curând, vom importa orice. Laptele românesc nu mai este bun, taxele sunt îngrozitoare, nu vom mai produce, doar vom importa şi consuma.
Acasă, mă uimeam cum, într-un film producţie 2006, un oraş mare ca întindere era plin de clădiri, blocuri, parcuri şi instituţii grandioase, iar oamenii aveau libertatea de a nu se sufoca. Mi-am adus aminte de Bucureşti, despre care am văzut şi ştiu că este supraaglomerat, ceea ce duce la preţuri de neimaginat, poluare multiplă, egoism. O lume în care îl împingi pe cel de lângă tine, doar-doar inhalezi mai mult oxigen şi scapi de un „adversar”. O jungla urbană care tot creşte.
Şi tot un coleg (mi-am adus aminte), destul de acid, a zis: „Tot mai bine era să rămânem pe cont propriu, o ţară independentă, nu la cheremul prefăcuţilor. Eram mici, dar eram pentru noi. Şi era bine.”

2 gânduri despre “Ora de refulări

  1. 1. In problema Nokia nu suntem noi de vina ca nemtii au ramas fara locuri de munca. Noi vom fi de vina daca acceptam sa muncim pe nimic, daca nu vom ridica standardul de salarizare. Si sigur nu vom face asta, iar Nokia isi va atinge scopul.

    2. Asomarea porcului este o prostie, sunt de acord. Modul acesta de sacrificare este valabil, poate, doar in marile abatoare sau societati comerciale de prelucrerea carnii. In curtea proprie, taranul face aceasta operatie dupa cum au facut si stramosii lui.

    3. Hora de care vorbesti este buna, dar nu stim sa tinem ritmul si atunci este normal ca cineva sa ti-l impuna. Am intrat in familia europeana pe usa din dos, pe acolo pe unde intra slujnicele, dar de asta se fac vinovati guvernantii nostri de pana acum. Voi, cei care aveti 18 ani aveti o mare responsabilitate in viitor si bine ar fi sa intelegeti asta.

    4. In privinta Bucurestiului, da, asa este . Nu mai respira demult, dar nimeni din Bucuresti nu i-a chemat pe cei din alte orase sa munceasca si sa locuiasca aici. In plus, cererea de munca este foarte mare, iar oferta este mica. De aici si salariile minime de subzistenta.

    5. Te rog sa scrii mai des, imi place.
    Eugen

Lasă un răspuns

