„Libertatea presei in Romania 2009”

In urma prezentei mele la o dezbatere CJI, am primit si un raport („Libertatea presei in Romania 2008”) redactat in cadrul programului FreeEx al ActiveWatch (AMP). Acest program initiat din august 1999 sprijina protejarea si promovarea dreptului la libera exprimare si a libertatii presei, bineinteles.; el reprezinta un raport anual referitor la sitatia libertatii presei in tara. Am extras cateva informatii care mi-au atras atentia destul de mult si pe care le cred de interes.

Printre cele mai importante evenimente cu impact asupra liberatii de exprimare in anul 2008 se numara: abuzurile comise de autoritati cu ocazia summitului NATO, impactul negativ al initiativelor legislative ale puterii politice si promovarea lor fara consultarea publica, pedepsele disproportionate aplicate jurnalistilor; interzicerea de catre CNA a unor spoturi, din motive vagi; criza economica, scaderea audientelor TV, interesul pentru online, degradarea actului jurnalistic, anumite acte neetice si ilegale demarate de institutii media.

–           Criza a temperat cresterea pietei media din 2008, avand si efecte ca: reducerea bugetelor de publicitate,  inchiderea de publicatii (Compact), concedierea de personal (grupul Pro TV, Evenimentul Zilei) sau reducerea salariilor (grupul Impact). Trustul Realitatea-Catavencu a anuntat marirea salariilor cu 11%.

–          Piata de publicitate in 2008 a fost estimata la 600 de milioanee de euro, televiziunile beneficiind de 80%, iar presa scrisa de 20%. Televiziunile din Pro Tv au luat 36% din volumul total de reclama, iar trustul Intact – principalul competitor – 18%. Presa scrisa a fost estimata cu aprox. 115 milioane de euro.  Postul Pro Tv a fost lider pe piata de televiziune 2008, cu o cota de piata de 16,5%, urmat de Antena 1, cu 9,4%.

–          Presa scrisa a evoluat spectaculos pe zona tabloidelor (cu peste 70% fata de anul trecut), datorita cresterii tirajelor la Click! si Cancan (160.000, respectiv 110.000 copii vandute). Lider ramane tot Libertatea, cu 235.000 copii vandute. Piata presei de calitate a inregistrat si ea o evolutie, cand Adevarul a avut peste 60.000 de exemplare vandute, depasind Jurnalul National.

–          Piata radio este dominata de Radio Romania Actualitati, la limita cu Radio Europa FM, urmate de Kiss FM(16,11, respectiv 15,1 si 14,1 cota de piata).

–          Publicitatea online a crescut la 12-15 milioane euro.

–          summitul NATO din Romania a provocat cele mai grave abuzuri ale statului roman din ultimii ani asupra libertatii de exprimare (violenta, restrictii, arestari si retineri).

–          Multi jurnalisti de ancheta au fost amenintati cu moartea sau cu alte lucruri oribile, iar autoritatile, in multe cauzir, nu au luat in serios plangerile acestora.

–          reprezentatii fortelor de ordina asista pasiv la agresiunile comise impotriva jurnalistilor si se observa lipsa de preocupare pentru rezolvarea dosarelor de cercetare a a acestor fapte.

–          Continua presiuni politice la TVR.

–          CNA exagereaza in decizii, interzicand spoturi electorale sau publicitare pe motive vagi.

–          Exista nereguli in distributia publicatiilor tiparite, in special din cauza intereselor politice

–          Presa este partasa la tentativele de manipulare a opiniei publice ale autoritatilor

–          Daunele morale si despagubirile materiale pot inhiba exercitarea dreptului la libera exprimare atunci cand cuantumul acestora este exagerat de mare sau disproportionat in raport cu fapta comisa (cazurile legate de Mazare si de Basescu)

–          Jurnalistii care ataca in instanta abuzurile ilegale ale angajatorilor au castig de cauza, de obicei

–          La televiziunea publica inca exista tertipuri organizatorice de hartuire a angajatilor incomozi

–          Apare degradarea fara precedent a actului jurnalistic, prin desconsiderarea normelor etice si profesionale elementare

–          Goana dupa audienta este transformata in criteriul absolut de valorizare a actului jurnalistic

–          dupa principiul Media se auto-reglementeaza, autoritatile si oamenii cu functii inalte in stat nu trebuie sa se amestece in reglementari legate de problemele etice majore legate de campanii de presa subiectiva

–          presa a fost transformata in avocat al limitarii libertatii de expresie in arta (!?)

–          partidele politice continua initiativele legislative cu impact negativ asupra libertatii de exprimare si a dreptului la libera informare

–          lipsa de vointa politica pentru modificarea legii de functionare a serviciilor publice de radio si tv ( ideea de a prezenta cantitati egale de stiri, pozitive si negative).

Organizatiile care sprijina jurnalistii:

www.rsf.org , www.cpj.org , www.article19.org , www.mma.ro, www.mediasind.ro, www.pressclub.ro, www.cji.ro, www.freeex.ro etc.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s