Cuvintele vulgare, noua formă de politețe ?

LE: Cumva în al treilea rînd, doar că de la capăt 🙂 http://www.kamikazeonline.ro/2011/02/nou-de-la-wiki-licks-dictionar-roman-roman-cu-prostii/

În primul rînd:

VULGÁR ~ă (~i, ~e) 1) Care nu se deosebește prin nimic; lipsit de originalitate; comun; obișnuit; trivial; ordinar. 2) (despre persoane și manifestările lor) Care este lipsit de pudoare; fără decență; indecent; scabros; trivial; obscen. 3): Latina ~ă limba latină vorbită; latina populară. /<lat. vulgaris, fr. vulgaire.

VULGÁR, -Ă, vulgari, -e, adj. 1. Ordinar, grosolan; josnic, mitocănesc.

Am întîlnit foarte mulți oameni în ultima perioadă și aproape că nu există unul care să se mai sfiască atunci cînd vorbește sau să fie atent la ce spune. De ce să se sfiască? Păi, pentru că individul vorbește vulgar, indiferent cu cine și cît de bine cunoaște persoana cu care comunică. Prea mulți oameni s-au obișnuit să deschidă gura și să arunce în stînga și-n dreapta, fără a fi necesar, cuvinte urîte, indecente, înjurături, jigniri, luări ”la mișto” seci, fără să se mai gîndească în prealabil dacă limbajul chiar le construiește o anumită imagine de sine vizavi de ceilalți, dacă oare așa sau pentru asta au fost educați, dacă nu cumva, printr-un astfel de limbaj, de comunicare, se leagă relațiile între oameni. Fără să se mai gîndească dacă societatea e definită de fiecare dintre noi și în raport cu anumite valori umane intrinseci, de altfel.

Da, modul în care te exprimi contează foarte mult – cuvintele plăcute, politicoase, frumoase și cu însemnătate, cu sens, pot crea succesul în multe domenii, nu degeaba se spune că trebuie să fii un bun comunicator ca să ai ce îți dorești. Dar e mai mult de atît. Limbajul poate să îți construiască o imagine de sine plăcută, armonioasă, admirată, o imagine fructuoasă, să spun așa. Limbajul apropie oamenii, le oferă încredere unii în alții, leagă relații, prietenii. Limbajul este o formă pe care o ia în mod evident, educația, bunul simț, codul de valori pe care fiecare și le crește, pe care și le însușește în timp. Și cu cît sunt mai mulți oameni care au un limbaj plăcut, așa cum ar fi normal, politicos și sincer, și societatea pe care o formează ar căpăta aceleași trăsături pozitive și armonioase, prospere. Zic ”prospere” pentru că un limbaj obscen, trivial, grosolan, vulgar șamd. limitează foarte mult omul și îl ține în loc. Nu zic că societatea ar fi perfectă numai cu indivizi educați, politicoși, deschiși și pozitivi, pentru că ar fi un lucru chiar plictisitor și nedorit, dar nici nu e normal să fie caracterizată de defecte.

Însă direcția spre care o iau indivizii este cam periculoasă. Prea puțini oameni care refuză să vorbească urît, să își exprime ideile brutal și grosolan, printre injurături și expresii ”din popor”, și prea mulți cei care deschid gura pentru a murdări și mai mult limba română, cel puțin. Cuvintele normale, frumoase, devin prețiozități, în timp ce cuvintele vulgare devin noua formă de politețe, devin noul limbaj acceptat pe stradă, în casă, la job, pe rețelele de socializare. Peste tot, pare că ești de admirat dacă ascunzi dovada educației și a celor 7 ani de acasă (dacă ai așa ceva…) și îți miști buzele doar pentru a strica tot farmecul cuvintelor. De ce pare mai prost cel care comunică fără să simtă nevoia de a înjura, de a ataca, de a critica grosolan? Și de ce pare mai tare cel care nu vorbește, ci scuipă cuvintele?

Pur și simplu, dacă la început eram oarecum amuzată și uimită de modul atît de comod și normal de a vorbi vulgar al indivizilor, dacă apoi am analizat pe fiecare în parte, doar-doar o fi o chestie de moment, acum sunt de-a dreptul plictisită și sătulă, îmi provoacă repulsie. Da, cuvintele urîte și obscene deranjează urechea și anulează bunul simț. Limbajul vulgar și atît de mult naturalizat al oamenilor mă întristează, pentru că pînă la urmă, nu e un mod just de a-și exprima cineva ideile, de a se impune, de a pretinde respect sau admirație. În niciun caz, din contra, coboară mult statutul persoanei și o secătuiește de farmecul personal, de relativa unicitate. Și mă mai întristează că acest limbaj și l-au însușit și oameni inteligenți, informați, care au acea educație pe care mulți o invidiază, dar pe care o îngroapă frustrarea, slăbiciunea și dezamăgirea.  Ei sunt cu adevărat, oamenii slabi.

În al doilea rând, iată exemplu:

3 gânduri despre “Cuvintele vulgare, noua formă de politețe ?

  1. Wowwww!!!!imi place tema. n-am citit inca postarea dar mi-a acaparat atentia tema:X. si eu ma gandesc de mult sa o schimb, da n-am gasit inca una luminoasa. si de una luminoasa am si eu mare nevoie. good job. citesc si poastarea imediat:))

    1. Pai m-am gîndit să-l împrospătez, am stat vreo două ore sa ma joc pe aici. E ultima temă, am căutat eu backgrounduri și am schimbat o culoare pe la titlu. Sunt satisfăcută :)) Caută și tu una pe gustul tău, deși și aia era drăguță tare.

Lasă un răspuns

